En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

onsdag 24 september 2014

Tärning




Under sommarens Sverigevistelse hade jag turen att stöta på ytterligare en vas från manufakturen KPM – förrförra inlägget handlade ju om vasen ”Rhombus” från Königliche Porzellan-Manufaktur i Berlin. Dagens objekt är istället en liten tärningsformad vas (H: 11,5 cm) som formgavs av Trude Petri år 1951. Men visst skulle årtalet lika gärna kunnat ha varit 1963, 1978, 1995 eller rent av 2014? Och det är just tidlösheten som kan sägas vara Petris signum.
Trude Petri (1906-1998) kom till Berlin och KPM år 1929 efter att ha genomgått en konstnärlig utbildning i Hamburg. Bara två år senare skapade hon servisen ”Urbino” som idag ingår i MoMa:s samlingar. Den enkla och formsköna servisen belönades med en guldmedalj på Triennalen i Milano 1936 och vann medalj även vid världsutställningen i Paris året därpå. ”Urbino” åtföljdes av serviserns ”Arkadia” (1938) och ”Urania” (1987) liksom av ett stort antal vaser. Merparten av Petris skapelser tillverkas än idag.
Efter att ha förlovat sig med en amerikan flyttade konstnärinnan till Amerika år 1949, men fortsatte att arbeta som formgivare för den tyska manufakturen. KPM uppskattade Petri och var väl medvetena om hennes betydelse för moderniseringen av firmans profil. Med bl a hennes hjälp byggde man upp ett nytt sortiment, inspirerat av ”neue Sachlichkeit” och Bauhaus som en motvikt till manufakturens opulenta 1700-tals serviser. Att firman regelbundet skickade en modellör till Petris nya hemland för att diskutera omsättningen av hennes arbeten i Berlin är ett tydligt uttryck för KPMs uppskattning av Trude Petris alster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar