En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

tisdag 7 januari 2014

Först ut

 

 
Keramik, proslin och glas får denna gång stå åt sidan och istället är det en tavla som är först ut på bloggen 2014. Men dessa materialkategorier är aldrig lång borta och kanske är det föga förvånande att det är just fina 1950-talsformer som syns på bilden! Lite nätforskning har gjort det möjligt att sammanställa följande information om mannen bakom verket:
Den värmländske konstnären, vars fullständiga namn är Axel Einar Albert Persson (1918-2006), var tidigt teckningsintresserad men lika starkt var intresset för musik. Han lämnade födelsestaden Hagfors i tjugoårsåldern för att arbeta som svarvare vid Bofors i Karlskoga! Musikintresset (saxofon) ledde emellertid till att han därefter under ett par års tid kom att arbeta som yrkesmusiker. Vid 1940-talets mitt hade bandet – Dixie – ett längre engagemang på Grand Hotel i Lund, något som förde med sig att Persson kunde vara elev på Skånska Målarskolan i Malmö på dagtid och spela på kvällstid. Efter att ha provat på en rad olika stilriktningar och tekniker - ofta inspirerad av de strömningar han mötte under ett flertal resor utanför Sverige, bl a till Frankrike och England - upptäckte han på tidigt 1950-tal grafiken och det var detta fält han kom att ägna mest tid åt under sin fortsatta konstnärsbana. 1998 visades en retrospektiv utställning i Karlskoga konsthall. Einar Persson finns representerad bl a på Nationalmuseet i Stockholm. Informationen ovan har hämtats ur en längre text författad av D. Lekberg. För tydlighetens skull kan det tilläggas att tavlan inhandlades under julens Svergievistelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar