En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

måndag 4 februari 2013

Oväntat


Att saker inte alltid är vad de först ser ut att vara är väl något som varje retrojägare har råkat ut för? Ibland orsakar det irritation och besvikelse medan det andra gånger ger upphov till eufori och glädjeskutt. Kakfatet (diamater 27,5 cm) på fotot är ett exempel på det senare. Jag köpte det i somras, klassificerade det snabbt som ”typiskt 1950-tal” och var nöjd med både föremålet och min datering tills jag i förra veckan inhandlade en trave tyska antiktidningar. Efter lite planlöst bläddrande föll blicken på en uppsättning prickiga föremål som verkade ytterst välbekanta (se foto nedan). En snabbkoll visade att dessa föremål, liksom mitt fat, kommer från manufakturen Schramberger Majolika i Schwarzwald. Det visade sig även att serien inte har någonting med 1950-talet att göra sina mönster och färger till trots, utan istället formgavs och tillverkades mellan 1928-1930. Reportaget i tidskriften handlar om den ungerskfödda keramikern Eva Stricker-Zeisels (1906-2011) fascinerande liv och verk. Hennes långa yrkesliv omfattade, utöver de tre åren i Schwarzwald, även en sexårig vistelse i Sovjetunionen som slutade med att hon arresterades år 1936, falskt anklagad för att konspirera mot Stalin. Efter frigivandet sexton månader senare valde hon och hennes nyblivne make att lämna Europa. Från år 1938 och fram till sin död år 2011 kom hon att vara verksam i Amerika, där hon förefaller vara betydligt mer välkänd än här.

Ur: Trödler. Das Markt- und Sammlermagazin, februari 2009, s. 16ff.

1 kommentar: