En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

onsdag 4 juli 2012

Picknick



Finns det egentligen så mycket mer att säga? Alla älskar Marianne Westman. Svenskar. Japaner. Amerikaner. Helgens loppisbesök fick mig dock att fundera på om tyskarna möjligen skulle kunna utgöra ett undantag. Åtminstone såg mannen som sålde den lilla pannan och skålen till mig för 3 euro lättad ut när det plötsligt blev lite mer plats på hans bord. Och jag själv? Vid anblicken av den välbekanta dekoren blev jag givetvis upprymd och med tanke på det facila priset känns det lite förmätet att i detta retroforum bekänna att Picknick inte tillhör min favoritserie...men Westman har gjort så många andra serier som är lite stramare, lugnare och mer i min smak: t ex Red Top eller Venezia. De får gärna korsa min väg. Snart. Men tills vidare är jag tacksam för somriga Picknick - allt annat vore att svära i kyrkan!











4 kommentarer:

  1. Ja, jag kan då rakt inte låta bli att gratulera till fyndet. Grattis! :)

    SvaraRadera
  2. Åh Picknick, alla retroälskares dröm! Grattis till bra fynd!

    SvaraRadera
  3. Picknick är super fin och gjord av MW så även Red top. Men inte Venezia.
    Venezia är mig vetligen Hertha Bengtsson som gjort. Oavsett så är det en vacker dekor.

    SvaraRadera