En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

tisdag 15 maj 2012

Tvåbent


Djur har alltid varit ett populärt motiv inom konsten. Om de varit åtta-, sex-, fyr- eller tvåbenta har spelat en mindre roll – alla har de avbildats inom konstens olika genrer. Ibland har man sökt exotisk färgprakt, andra gånger har man bara kikat runt husknuten och funnit sina motiv i de inhemska arterna. För 1950-talets räkning infinner sig känslan av att våra bevingade vänner stod lite extra högt i kurs. Och kanske framför allt hägrar och tranor. Här ett nyfyndat exemplar från manufakturen Sgrafo Modern, en manufaktur som ju också var föremål för ett inlägg i förra veckan (4 maj 2012). Även denna gång heter formgivaren Peter Müller och formgivningsåret är även här 1955. Däremot är hägern (H: 14, 5 cm) inte tillverkad i den avancerade sgrafotekniken utan helt enkelt vitglaserad. Men vacker är den ändå där den står med näbben nerborrad i bröstet och med sina rena linjer.

 


1 kommentar: