En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

måndag 12 mars 2012

Taggigt






För att vara en inbiten icke-rökare äger det egna hemmet anmärkningsvärt många askfat. Som en motvikt till Wilhelm Wagenfelds strama och funktionella modeller (se inlägg fr 13 juni respektive 25 oktober 2011) har samlingen nu utökats med en uppsättning stapelbara askfat i djurform! Denna fulsnygga och i vissa kretsar kultiga skapelse har formgivits av österrikaren Walter Bosse (1904-1979). Walter Bosse var utbildad keramiker och verksam inom detta område fram till andra världskriget. Därefter kom han att inrikta sig allt mer på formgivning av presentartiklar i metall, företrädesevis i mässing och motiven var vanligen hämtade ur djurens värld. Många av dessa är idag eftersökta samlarobjekt. Han skapade även en rad djurfigurer i keramik och dessa producerades bland annat av Karlsruher Majolika-Manufaktur och firman Goebel.


Setet består av sex delar: fem av dessa är kuvertaskfat medan den sista och tillika minsta delen är tänkt att användas som ”Gluttöter”, dvs. för att släcka cigarettglöd. Igelkotten mäter ca 11 centimer på längden och ca 7 på höjden och är rejält tung eftersom den är tillverkad i patinerad mässing eller järn. Igelkotten formgavs under sent 1940-tal och tillverkades av Hertha Baller i Österrike. Senare har den licenstillverkats av andra firmor men även kopierats flitigt. Detta gäller för många av Bosses djurfigurer och formgivaren kom att tillbringa en hel del tid i rätten för att på juridisk väg få stopp på pirattillverkningen med hänvisning till lagen om upphovsrätt. Mitt eget exemplar är troligen ett original eftersom Baller-stämplen är på plats, men riktigt säker kan man ju tyvärr aldrig vara...

3 kommentarer:

  1. Kul att få lite info. Stog och höll i en sådan häromdan på loppis men jag trodde kanske den var nytillverkad. fast man vet ju aldrig om det var original förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst att igelkottarna exporterades flitigt och att de producerades/kopierades en bit in pa 70-talet...Ännu yngre exemplar känner jag inte till. Det finns kopior gjorda av aluminium men de bör vara lätta att identifiera som sadana pga sin ringa vikt.

      Radera
  2. Kul att få veta lite mer om den här lilla krabaten! Jag har en likadan, en tung rackare. Tror att den är signerad på något sett men har aldrig undersökt det närmare - men det får jag kanske göra nu.

    SvaraRadera