En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

söndag 17 april 2011

3 x påskstilleben


Även jag lockades av Retroprylars goda idé och utmaning att komponera ett påskstilleben. Mitt försenade deltagande kompenserar jag med att presentera tre stilleben istället för ett. När jag väl hade satt igång att ta fram föremål och fotografera kunde jag inte hejda mig... Det var riktigt roligt men även lite klurigt: det där med påskpynt är inte min starka sida och typiska föremål lyser med sin frånvaro. Bristen på färglatt påskgodis fick jag t ex kompensera med citroner!

Den strama och klassiska varianten. Krenchelskålen är ett fynd jag gjorde för många år sedan -
loppisförsäljaren förvarade sin växelkassa i den...
Vasen fyndade jag för en vecka sedan och är just nu min absoluta favorit.
Ljusstakarna är svenska men tillverkaren okänd.



...eller färgglad? Åsedaljusstakar och turkos vas fran Sverige.
Vet någon kanske mer om vasen? Orange konfektskål från Tyskland


Släktträff! (Nästan) alla gula föremål huset kunde uppbringa.
"Bullig" blomkruka och vas av Erik Höglund/BODA,
ljusstakar från Bo Borgström/Åseda samt tysk vas av okänt ursprung.
Tavlan anno 1957 är ett tyskt loppisfynd.


4 kommentarer:

  1. Glad påsk! Gillar den i mitten bäst även om de andra också är fina!

    SvaraRadera
  2. Vad KUL med en blogg med bara tyska grejer!!!!!! Upptäckte din blogg först i dag, genom påskstillebenlänk hos Retroprylar.

    SvaraRadera
  3. Men så mycket snyggt, man blir så glad av allt det gula!

    SvaraRadera
  4. Very nice compositions:) Jag tycker om det första mer. The brightness of the yellow and green contrasts beautifully with the light and shade of the background.
    I had a similar vase once upon a time, and arrived home one day to find it in pieces on the floor; my cats looked very guilty.
    I feel inspired to do some Easter baking now. Glad påsk!

    SvaraRadera