En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

måndag 10 mars 2014

Rökdimma




Så har det hänt igen. Undertecknad har, i egenskap av inbiten icke-rökare, blivit innehavare till ännu ett askfat. Återigen var det omöjligt att stå emot Wilhelm Wagenfelds turmalinfärgade pressglasformer, denna gång ett askfat (diameter 16 cm) tillverkat mellan 1951-64 samt 1968-71 för WMF. Emellertid har askfatet, om inte ett äldre syskon, så åtminstone en äldre kusin. Det tunga, massiva formspråket tycks ju snarare andas 30-tal än 50-tal, vilket visat sig vara en korrekt iakttagelse. Till grund för WMF:s utgåva ligger en äldre föregångare som Wagenfeld formgav för Vereinigte Lausitzter Glaswerke år 1937 under namnet ”Corona”. Detta är inget ovanligt mönster – flera av de objekt som Wagenfeld formgav under sin tid som konstnärlig ledare på glasmanufakturen VLG i östra Tyskland dyker efter kriget upp i omarbetade versioner på WMF, där Wagenfeld nu är verksam. Nästa inlägg kommer att ge ytterligare ett exempel på detta. Det av WMF producerade askfatet existerar även i en mindre version med ”hållare” för tre cigaretter (diameter 12 cm).

1 kommentar:

  1. Jag tycker jättemycket om det här - jag som är också en icke-rökare :) Ljuset som skiner genom glaset är vackert. Jag vet att man ibland behöver något som man kan inte riktig använda - därför att jag har köpt skor med circa 12cm klackar! Form over function :)

    SvaraRadera