En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

måndag 18 november 2013

Wirkkalas svarta

 
Under Tapio Wirkkalas många år (sent 1950-tal fram till tidigt 1980-tal, se inlägg fr 14 sept 2012) som medarbetare på Rosenthal-manufakturen i Selb skapade han ett otal nya former och dekorer för den tyska firman. Därutöver arbetade han även med framtagandet av nya material. Det svarta porslinet - eller ”porcelaine noire” som det stolt står på undersidan av denna 30 cm höga vas - är ett exempel på Wirkkalas nyfikenhet och experimentlusta. Det annars vita proslinet har färgats svart med hjälp av metalloxider. Detta gäller såväl massan som glsyren. Visst ger den svarta vasen ett exklusivare och mer sofistikerat intryck än den mattvita i samma serie? Vaserna togs i produktion under 1960-talets andra hälft och förekommer med en rad olika reliefmönster. Den svarta serien är sällsynt på loppmarknader och jag blev därför lite extra glad när detta höga, cylinderformade exemplar korsade min väg nyligen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar