En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

onsdag 30 maj 2012

Formsäker doldis


Den blågröna vasen är elegant konformad och hela 35 centimeter hög. Mynningen är mindre generös (5 cm) och gör att vasen lämpar sig bäst för en, eller högst ett par, snittblommor utan alltför yvigt bladverk. Överblommade allium visade sig passa utmärkt i Wilhelm Braun-Feldwegs (1908-1998) vas, en vas som han formgav för den numera nedlagda manufakturen Kristallglaswerk Hirschberg (Hessen). Året var 1955/56 och die Keilvase tillverkades i flera storlekar och färger. Formgivaren Braun-Feldweg, som verkade parallellt med med både Wagenfeld och Löffelhardt, är en relativt ny bekantskap för mig. Trots en rik produktion som omfattade allt från bestick till dörrhandtag samt teoretiska skrifter om industridesign har han inte riktigt kommit att införlivas i det tyska 1900-talets designkanon på samma sätt som de båda andra herrarna. I antologin ”Form und Industrie. Wilhelm Braun-Feldweg” (1998) antyds att det bland annat var hans blyghet och ”svåra” personlighet som bidragit till att han hamnat lite i skymundan av de andra. Hur det än må vara med den saken – den koniska vasen och en blick i den rikt illustrerade boken räcker för att man skall fastslå att det är hög tid för upprättelse!

1 kommentar: