En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

söndag 21 augusti 2011

Sgrafo Modern



Det känns passande att börja inlägget med ett förtydligande: nej, det rör sig här inte om salt- och pepparströare. Skalan är en annan: de vänligt blickande elefanterna är 13 respektive 15 centimeter höga och har absolut ingen annan funktion på matbordet än den rent dekorativa. Och det är ju inte fy skam det heller.



 Stämpeln ”Sgrafo Modern" är så tidlös att jag för en stund funderade på huruvida de sympatiska djuren skulle kunna vara nytillverkade eller ej, men efter att ha konsluterat Horst Makus keramikbibel vet jag att detta inte är fallet. Manufakturen existerar inte längre, men var tidigare hemmahörande i närbelägna Westerwald, i keramikorten Höhr-Grenzhausen. Detta till trots har jag faktiskt aldrig stött på föremål från Sgrafo tidigare. Formgivaren och tillika firmans innehavare, Peter Müller, var ensam ansvarig för de objekt som lämnade fabriken och det var även han som utvecklade den så kallade Sgrafo-tekniken ca. 1955. Efter det att ett föremål doppats i 2-3 färgbad försågs det med inristade mönster innan färgen trocknat helt. Dekoren blir mycket effektfull, speciellt när den är stram och geometrisk. Många av djurformerna försågs med sgrafodekor, men mina båda är alldeles släta och väldigt enkla. Och deras ålder då? Under firmans första år under Müllers ledning – 1955 – togs cirka 120 former i produktion. Det första föremålet gavs numret ”1000” och vid 1960-talets mitt hade man nått fram till modellnummer runt 1870. Någonstans däremellan formgavs och tillverkades elefanterna, men om de bara tillverkades under en kortare period eller om de möjligen också ”återaktiverades” efter 1966 är tyvärr omöjligt att svara på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar