En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

torsdag 28 juli 2011

Van Daalen Keramik





En liten vas (H: 11 cm), assymetrisk till formen och raffinerad med sin svart-gula kontrast. Plats för två blommor i de båda öppningarna som placerats på ömse sidor av det lilla handtaget. Med andra ord rör det sig här om ännu en ledartefakt från tyskt 50-tal, denna gång signerad Van Daalen Keramik. Under decenniet i fråga producerade manufakturen med säte i staden Aalen, belägen cirka 70 km öster om Stuttgart i sydvästra Tyskland, en rad ”skeva” vaser och kannor. Två färgkombinationer kan sägas vara karaktäristiska för manufakturen: den svart-gula och den svart-vita. Formgivaren bakom stora delar av Van Daalens produktpalett heter Friedrich Düpmann. Düpmann kom till manufakturen 1952 och stannade där i drygt ett år, innan han började arbeta för firman Steuler i Westerwald. Trots sin korta anställningsperiod var det hans modeller och formspråk som kom att utgöra Van Daalens signum. Produkterna salufördes enbart i renodlade porslinsaffärer, inga varuhuskedjor eller postorderföretag sålde företagets keramik. Informationen ovan har jag hämtat ur Horst Makus handbok, vilken för övrigt har just en typisk, gul-svart Van Daalen-kanna på omslaget (se inlägg fr den 15 juli 2011).

3 kommentarer: