En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

måndag 11 juli 2011

Trådigt värre



Vid sidan av det stilrena och sparsmakade tyska 1950-talet finns – tack och lov! - i högsta grad också det lekfulla. På frågan om vilka föremål i hemmet som symboliserar detta decennium i Tyskland associerar många just till organiskt formade bord (med den njurformade versionen som speciellt hat- eller kärleksobjekt), assymmetriska vaser och kannor, ofta försedda med mönster i pastelltoner (men även i kraftigare färger), samt golvlampor med strutformade skärmar. En annan kategori är den uppsjö av små behållare för exempelvis snacks, cigaretter, snittblommor eller servetter som tillverkades i kombinationen glas och stål- eller aluminiumtråd. Tråden eloxerades och antog då en klädsam mässingsfärg. Den mjuka tråden kunde formas på en rad fantasifulla sätt för att fungera som hållare till skålar eller glas. Under efterkrigstiden var detta ett attraktivt koncept, då materialåtgången var liten och produktionen okomplicerad. Ideala förutsättningar för en snabb spridning i de konsumtionssugna hemmen, alltså. Merparten av produktionen var förlagd till området kring Altena i Sauerland, där en rad fabriker framställde dessa flexibla trådar som kom att utgöra grundstommen i en av decenniets smakriktningar. Avsaknaden av uppgifter på formgivare och tillverkare gör att just denna föremålskategori mer än någon annan symboliserar decenniets anonyma design. Ur denna uppsjö av föremål föll jag i söndags för denna fruktskål (diameter: 21,5 cm) som, samtidigt som den skriker 1950-tal, på något sätt också ser ut att förebåda den stundande rymdåldern...

3 kommentarer:

  1. Kul med lite bakgrundsinfo, är alltid roligt att lära sig nya saker. :) Och fruktskålen var verkligen supersnygg, älskar det stora runda handtaget.

    SvaraRadera
  2. Fin skål och så lärde jag mig ett nytt ord "eloxera" det hade jag inte hört tidigare:)

    SvaraRadera
  3. När jag först såg den på bilden trodde jag att det var en söt liten sockerskål som hade passat fint hemma i vårt kök, men när jag läste inlägget och insåg att den lilla skålen var stor... gjorde att jag verkligen ville ha den här hemma :)Riktigt snygg!

    SvaraRadera