En blogg om tysk formgivning... på svenska? Javisst! Medan skandinavisk 1950/60/70-tals design sedan länge är i ropet och ägnas stor uppmärksamhet i en rad olika forum, önskar jag med min blogg istället slå ett slag för den ibland lite bortglömda tyska formgivningen under samma decennier. Det finns en helt ny värld att upptäcka bortom alla ”Made in Germany”-stämplade vaser, även om dessa självfallet också har sin plats på sidan. Föremålen på bloggen har inhandlats på ett otal loppisar i mitt nya hemland Tyskland, och här delar jag med mig av alla de former, glasyrer och mönster man kan ha turen att snubbla över. Med andra ord: Willkommen!

An alle deutschsprachigen Blogstöberer! Ein Blog über deutsche Formgebung,… aber auf Schwedisch? Auf dieser Seite möchte eine in Deutschland wohnhafte Schwedin mit einem Faible für Design des 20. Jahrhunderts, nordischen Lesern bewusst machen, dass es nicht nur in Skandinavien faszinierende Formgebung der 1950/60/70er Jahre zu entdecken gibt. Nach ein paar Jahren des Sammelns steht nun fest: Es schlummern mehr Retro-Schätze auf deutschen Flohmärkten als Mancher denken mag! Herzlich willkommen, diese Formenwelten auf meinem Blog (neu) zu entdecken! Leserfragen an e-loppis@t-online.de beantworte ich gerne auch auf Deutsch.

onsdag 19 januari 2011

Triss i glas

Helgens loppisabstinens botades med en sväng till närmsta måndagsöppna prylbod. Utflykten resulterade i inhandlandet av tre formsköna skapelser: två vaser i brunt rökglas och en kanna i gråblått. Inga spår av signaturer eller klistermärken, men visst skriker det 1960-tal om dem? Här i Tyskland tillskrivs mycket av det som säljs i denna stil på olika auktionssajter formgivaren Wilhelm Wagenfeld (1900-1990). Han är kanske mest känd för lampan WG24, Bauhaus-klassikern från 1924 med rund opalglaskupa och glasfot med synlig kabel, som också nyproduceras idag. Senare, mellan 1954 och 1978, drev han ”Werkstatt Wagenfeld” och samarbetade då med namnkunniga firmor som WMF, Braun, Rosenthal och Lindner GmbH. För WMF skapades en rad vackra glasvaser med enkla, rena former som ofta var tillverkade just i rökglas, vilket är anledningen till att många hoppfulla försäljare lägger till ett ”Wagenfeld” så snart objektet ser ut stämma överrens med denna beskrivning. Jag passade på att fotografera mina tre innan de befriats från sin dammpatina och när de var fyllda med diskvatten. Wagenfeld eller ej, visst låter de sig ses även i detta tillstånd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar